Fotolia_46258962_XS

Wij weten allemaal dat het goed is om fouten te

maken, omdat je daarvan leert.
Maar……….. waarom zou je fouten maken als
anderen deze al hebben gemaakt?

Hier zijn negen vaak voorkomende fouten die door
anderen gemaakt worden bij het toepassen van e-
mailmarketing:

  1. Spammen! Verstuur alleen e-mails naar de mensen die hier toestemming voor gegeven hebben. E-mails versturen naar de mensen die er geen toestemming voor gegeven hebben is verspilling van je tijd. Hoe groot is de kans dat deze mensen iets bij je kopen?
  2. E-mailadressenlijsten opkopen. Eigenlijk te vergelijken met spammen. Zonde van je geld, tijd en energie voor het e-mailen van die adressen.
  3. Maak van uitschrijven geen puzzel. Maak het de lezers van je e-mails makkelijk om zich uit te schrijven, wanneer ze dat willen. Als het lastig is om je uit te schrijven, is het vaak gemakkelijker om mails van jouw adres aan te geven als spam. Tegenwoordig plaatsen e-mailmarketing software systemen, zoals Aweber en Mailchimp automatisch een uitschrijf link in de mails die je verstuurd naar de mensen op je mailinglijst.
  4. Respecteer een uitschrijver. Wanneer iemand zich uitschrijft voor je mailinglijst, wil dat zeggen dat ze nooit meer e-mails van jou willen ontvangen. Respecteer dat en zorg ervoor dat je ze van de lijst haalt, als ze zelf niet op de uitschrijf link klikken, maar per mail verzoeken om van de lijst gehaald te worden. Bedenk dat dit geen mensen van jouw doelgroep zijn. Een slager maakt ook geen reclame bij een vegetarische eetclub.
  5. Promotie-overload. Verstuur na aanmelding de mensen op je mailinglijst niet e-mail na e-mail met pitches en verkooppraatjes over je producten en diensten. Zij zullen snel op zoek gaan naar de knop “aangeven als spam”. Stuur e-mails regelmatig, maar niet vaker dan eens per week mails met waardevolle informatie waar de mensen op je mailinglijst naar op zoek zijn.
  6. Niet relevante content. Val de mensen op je mailinglijst niet lastig met informatie waar zij zich niet voor hebben aangemeld. Als iemand iets krijgt waar hij niet om gevraagd heeft, denkt hij: “waarom val je me hiermee lastig?” en waardevolle en relevante informatie  krijgt reacties zoals: “dankjewel voor deze informatie, wat heb je nog meer?”
  7. Enquête invullen tijdens aanmelden. De bezoeker van je website zit er niet op te wachten om bij aanmelden voor je mailinglijst kostbare tijd te besteden aan het invullen van een uitgebreid aanmeldingsformulier of vragenlijst. Vraag alleen de voornaam en het e-mailadres.
  8. Overdreven opmaak van de tekst. Probeer in je e-mail niet alle mogelijke opmaak te gebruiken DIE JE MAAR KAN BEDENKEN!!!! Een beetje rust oogt professioneler en vriendelijker.
  9. Vage onderwerpen van je e-mail. Een vaag onderwerp kiezen voor je mail is vaak al de reden voor de ontvanger van de e-mail om deze te verplaatsen naar de prullenbak. ‘Nieuwsbrief’ buitengewoon vaag.

Doe er je voordeel mee! Jij hoeft deze fouten niet meer te maken. Heb jij ook fouten gemaakt in je poging e-mailmarketing effectief toe te passen? Of weet jij misschien nog een andere fout die wel eens gemaakt wordt? Plaats dan een reactie in het reactieveld hieronder: