Ring of many hands team

Nodigt jouw website al voldoende uit tot lezen?

Ontlokken jouw teksten al discussies?

Het is wel belangrijk dat er beweging is op je website, zodat er ook iets te beleven is.

Discussies op je website zorgen ervoor dat je website gaat leven. Maar daarvoor moet je eerst bezoek krijgen en dat bezoek moet wel geinteresseerd zijn in dat wat je te melden hebt. En om uberhaupt bezoek te krijgen is het belangrijk dat men zich welkom voelt.

En hoe doe je dat dan op een website?
Wij geven 10 tips die zorgen dat jouw website uitnodigend wordt voor de lezer.

1. Mindset
Zorg ervoor dat je een reden hebt om te willen bijdragen aan de ontwikkeling en het succes van een ander. Als je weet waarom je dingen doet, dan zal dat ook duidelijk worden uit je teksten of plaatjes. Onze reden om te delen is bijvoorbeeld dat wij geloven in de kracht van samenwerking.

2. Inleven in je lezer
Probeer je niet alleen in te leven in je lezer, maar durf ook je eigen ideeen eens los te laten. Lees je eigen tekst op een later tijdstip alsof je een ander bent of vraag een ander het voor je te lezen. Komt het vriendelijk en uitnodigend over? Is het waardevol genoeg voor je lezer? Vaak kun je er nog dingen aan verbeteren.

3. Signaleer problemen van je doelgroep
Probeer tegemoet te komen aan de vragen en problemen die je hoort wanneer je goed naar je doelgroep luistert. Wanneer je oplossingen aanreikt voor mogelijke problemen bij je doelgroep voelt de lezer zich aangesproken, maar ook sneller begrepen en gehoord.

4. Stel vragen
Als je vragen stelt aan de lezer, zal de lezer actiever met jouw tekst bezig gaan. Het brein van de lezer probeert automatisch antwoord te geven op gestelde vragen, waardoor ook een gevoel van interactie en communicatie ontstaat.

5. Reageer direct op comments
Wanneer je een comment krijgt op een blogbericht, zorg dan dat je zo snel mogelijk reageert. Hierdoor voelt de lezer zich serieus genomen en ervaart de lezer dat hij ook echt met een levend persoon te maken heeft, die voor hem of haar klaar staat.

6. Lezen is luisteren.
Lees comments aandachtig en probeer te begrijpen wat de ander zegt. Dit is nog belangrijker dan dat de ander begrijpt wat jij zegt. Je kunt dan namelijk ook antwoord gaan geven op vragen die de lezer niet stelt, maar die hij mogelijkerwijs wel heeft. Dan loopt je een aantal stappen voor op de lezer, waardoor de lezer jou als expert zal erkennen.

7. Deel je kennis
Vertel de lezer wat je weet en geef waardevolle informatie. Wees daarin niet te terughoudend, maar blijf wel nieuwsgierig naar de wensen van de lezer.

8. Vraag, ontvang en verwerk feedback
Waardeer het als iemand je feedback geeft, ook al komt het soms kritisch over. Gebruik het om je eigen website beter te maken, de lezer voelt zich ook gehoord en ziet ook dat er begrip en dankbaarheid is voor de feedback. Waardoor een lezer sneller geneigd zal zijn je nog eens van feedback te voorzien.

9. Gebruik testimonials
Testimonials van tevreden klanten maken de afstand tussen jouw lezer en jouw onderneming kleiner. Doordat de lezer zich kan identificeren met de uitspraken van de tevreden klant, zal hij of zij ook sneller geneigd zijn contact op te nemen. Er zijn immers velen voor hem of haar die dat al gedaan hebben.

10. Lay-out
Zorg voor een prettig leesbaar geheel met een rustig lettertype en aantrekkelijke plaatjes. Kleuren zijn levendig, maar maak het niet te druk. Hoe rustiger de lay-out, hoe meer vertrouwen je uitstraalt. Een donkere achtergrond leest niet makkelijk en uit de keuze van een donkere achtergrond blijkt dat er te weinig rekening is gehouden met de behoeften van de lezer.

Heb jij zelf nog een aanvullende tip? Die willen we graag delen! Plaats de tip in het comment vak onderaan de pagina.