Waarom je een merk moet maken van je bedrijfEen merk maken van je bedrijf, wat heeft dat nou met Web4women te maken, jullie zijn toch van het internet? Internet voor vrouwelijke ondernemers en zo? Workshops over bloggen? WordPress en websites? Helemaal goed en het feit dat je dit weet, zegt iets over ons merk. Daar hebben we zorgvuldig aan gewerkt.

What’s in a name

Een merk is niet alleen een naam en een leuk logo met mooie kleurtjes. Een merk is een
automatische gedachte die je hebt wanneer een naam wordt genoemd. Zeg ik ‘Pickwick’ waar denk je dan aan? Thee en een moment voor jezelf. Zeg ik ‘Volvo’: veilige auto uit Zweden.
En die gedachte die je erbij krijgt, dat is geen toeval. Daar is door fabrikanten zorgvuldig aan gewerkt in alles wat er over ze naar buiten komt.

Een merk alleen voor grote bedrijven?

Zeker niet! Juist jij, als zelfstandige, bent in de beste positie om je eigen ‘minimerk’ vorm te
geven en te laten zien. De betekenis die je voor je doelgroep wilt hebben gecombineerd met jouw drijfveren, je kennis en kunde: daarin ben je uniek.

Wat heb je eraan?

Duidelijkheid en een belofte. Je bent duidelijk naar je doelgroep wat er van je verwacht mag worden, waar je voor staat. En je doet een belofte: ‘wanneer jij met mij in zee gaat, dan beloof ik jou…..’ vul maar in. En dan ben je opeens zichtbaar.

Zichtbaarheid

Om verbinding te kunnen leggen met je doelgroep moet je eerst zichtbaar worden. Maar wel met een boodschap die je, op diverse plekken, steeds herhaalt. En die boodschap, daar gaat het om, want dat is de kern van de zaak.

Simpel toch?

Dat valt wat tegen. Wanneer heb jij het gevoel: hier moet ik bij zijn, daar moet ik meer
van weten, daar wil ik mee kennis maken? Hoe vaak gebeurt het niet dat je alleen maar het gevoel krijgt dat je iets wordt verkocht? En ik weet niet hoe dat met jou zit, maar velen van ons willen helemaal niets ‘aangesmeerd’ krijgen. Authenticiteit en eerlijkheid: we weten het precies maar het is moeilijk te duiden.

Authenticiteit

Dat neem je waar met je gevoel. Het is niet bedacht. En dat is precies waarom zoveel mensen moeite hebben met het vinden van klanten. Hun authentieke boodschap komt niet goed uit de verf, blijft hangen in clichématige teksten. En dat is jammer. Want je doet je doelgroep tekort door ze jouw expertise te onthouden.

Hoe maak ik mijn minimerk?

In de volgende blog geven we je een stappenplan. Daarmee bouw jij aan jouw authentieke
merk en creëer je verbinding met je doelgroep.

Vertel ons wat jij sterk vind aan jouw bedrijfsnaam in het commentaarveld hieronder. Of deel met ons wat je nog zou kunnen of willen verbeteren!

Deel dit Blogartikel met andere mensen uit je netwerk door middel van de “like”-knop, zodat zij ook profijt hebben van deze kennis.
Lees je dit Blogartikel en wil je de volgende ook niet missen, schrijf je dan op de homepage rechts bovenaan in en ontvang meteen 10 handige blogtips.