Ik hoor het vaak om me heen: ‘Hoe zorg ik dat mensen mijn website vinden?’. Dit is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat.  Je hebt moeite gedaan om een leuk, interessante website te maken en houdt ook nog eens een interessant blog bij. Maar hoe zorg je dat mensen van het bestaan weten?

Naast dure reclame, en goedkope mond-op-mond reclame is er nog een manier. Dit is door zoekmachine optimalisatie (SEO = Search Engine Optimalisation). Je hoort er tegenwoordig velen over, en als je alle verhalen mag geloven is dit ‘where the magic happens’. Maar ga eerst na of dit wel nuttig is voor jouw website.
Zoekt jouw doelgroep naar je bij zoekmachines? Mensen moeten dan actief naar jou op zoek zijn. Dit zal niet altijd zo zijn. Richt je dan ook vooral niet op SEO, want als je doelgroep er niet te vinden is heb je er niets aan. Ooit een organisator van ski-vakanties zien flyeren in het bejaardenhuis?

Goed, we gaan er vanuit dat er voor jou iets te halen is op het gebied van SEO. Laten we met het goede nieuws beginnen. WordPress is erg geschikt voor SEO.
Het slechte nieuws: Het gaat niet vanzelf. Wel kan je veel zaken gewoon zelf doen…

In Nederland is Google met 93% veruit marktleider op het gebied van zoekmachine gebruik. Uiteraard zijn er bedrijven (waaronder wijzelf) die maandelijks een week aan een website kunnen besteden voor en zo goed mogelijke plaats in de zoekresultaten van Google, maar ik zal hier de meest eenvoudige stappen uitleggen hoe je zelf je WordPress website beter kunt laten vinden door Google.

Laten we beginnen bij het begin. Je hebt een domeinnaam nodig voor je website. Hier zijn normaal twee zaken van belang. Je wilt dat je domeinnaam door potentiele bezoekers makkelijk onthouden kan worden, en je wilt dat het je vindbaarheid op Google vergroot. Voor het gemakkelijk kunnen onthouden van een domeinnaam heeft het de voorkeur om geen ingewikkelde verbindingsstreepjes te gebruiken en de meest gebruikte extentie (.nl .be . com etc.) te gebruiken.

Voor de vindbaarheid via Google is het handig als je een domeinnaam gebruikt waar de trefwoorden in voorkomen waarop je gevonden wilt worden. Google is een goede lezer. Zelfs zo goed dat het domeinnamen uit elkaar kan trekken in verschillende woorden. Google zal dus kunnen bedenken dat broodjeharing.nl over een broodje haring gaat. Zo komen we langzaam aan bij het kernwoord binnen SEO: relevantie. Als de woorden relevant zijn, en dus slaan op de inhoud van de website dan zal een juist gekozen domeinnaam je positie binnen Google verbeteren.

Ok, Google let dus op domeinnamen. Maar het gaat nog verder. Als je een pagina aanmaakt in WordPress dan zal WordPress hier automatisch een code aan hangen. Maar zoals je nu weet kan Google lezen. Door een goede URL structuur te gebruiken binnen de website zal je beter gevonden worden. Ga in je Dashboard naar Instellingen > Permalinks en kies voor ‘Aangepaste structuur’ en vul het volgende in: /%postname%/
Nu zal de url worden jedomeinaam.nl/naam-van-je-bericht
Omdat we met zo min mogelijk tijd zo veel mogelijk resultaat willen gebruiken we voor de rest de Plug in ‘All in One SEO Pack’.

Onder de bewerker bij bericht en pagina komt een vak te staan waar je verschillende SEO-zaken kunt invullen. Ik zal deze één voor één met je doornemen.

Title: Dit is de belangrijkste factor voor SEO van je website. Zorg dat hierin niet meer dan 12 woorden staan en het een natuurlijke zin is. Maak er dus geen opsomming van keywords van!
Description: De omschrijving van een pagina zal bij Google niet meteen tot een hogere positie leiden. Als je echter voorkomt in de zoekresultaten van Google dan zien mensen daar ook de beschrijving van je pagina bij. Als deze aantrekkelijk is zullen mensen dus eerder naar je website gaan.
Keywords: Vul hier de belangrijkste keywords in. Gebruik geen dubbele keywords.

Als laatste nog één algemene tip: probeer Google niet te slim af te zijn door zelfbedachte ‘trucs’ om hoger te komen. Vaak heeft Google het door als er trucs worden toegepast. Dit leidt tot een averechts resultaat.