Buddha Zen

Dankbaarheid

Dankbaar hebben wij vorige week nogal veel feedback van onze lezers ontvangen.

Feedback is een kado, een geschenk. Ook al kan feedback pijn doen of je boos maken. Juist dan is het belangrijk dit geschenk te ontvangen en er wat mee te doen. Er even bij stil staan, wat zegt de ander eigenlijk? En wat doet het met mij?

Feedback op een spellingsfout

Vorige week trokken wij erg veel aandacht met een taalfout in onze teaserzin in de mail: “Jij bepaald!”. Terwijl het volgens de spellingsregels “Jij bepaalt!” had moeten zijn. Met een T! Daarop hebben we zo ontzettend veel reacties gekregen. Blijkbaar zorgde dit ervoor dat veel lezers voor het eerst reageerden op dat wat we schreven. En dat is natuurlijk precies wat we willen: Reacties. Weten dat jullie er zijn. Feedback op wat we doen en reactie van de lezer. Het liefst wel op de inhoud van ons blog. Maar door onze taalfout was de lezer afgeleid van wat we inhoudelijk wilde delen.

Don’t shoot the message!

We waren eerst nogal ontdaan. Ten eerste door de grote fout die we hadden gemaakt. En deze fout was eigenlijk meer het gehaast te werk gaan, dan daadwerkelijk een gebrek aan spellingsregels. Op het laatste moment veranderden wij de teaserzin van onze mail in een betere, namelijk een die de lezer een positiever gevoel wilde brengen dan “doe jij alles alleen?” en een die ook al wat zou onthullen over de inhoud van ons blogartikel. Ten tweede door het feit dat de lezers zo vielen over 1 spelfout, terwijl we juist zo graag reacties op de inhoud van onze blogs willen. Ten derde omdat we het advies van onze schrijf-expert Caroline van Wijk  “laat je tekst altijd een nachtje sudderen en kijk er de volgende dag nog eens naar” niet opgevolgd hadden.

Een kijkje in onze blogkeuken

Na deze dip hebben we ons afgevraagd hoe we deze ervaring om konden zetten in “het beste wat ons in al die tijd van blogschrijven is overkomen”. Want dit is namelijk ook wat we in de workshops meegeven: leer van je fouten, gebruik ze om je product of dienst (of tekst in dit geval) te verbeteren en kom zo steeds dichter bij je doel!

Wat wij geleerd hebben over onze lezers is dat:

A) Een groot deel niet alleen ingeschreven is, maar ons ook echt volgt en ook actief reageert (waarmee wij heel blij zijn)

B) Dat zij ons willen helpen, door feedback te geven (waarvoor grote dank!)

C) Dat zij letten op taal, vorm en dus ook taalfouten

D) Dat afleiding (in dit geval de taalfout) de lezer blokkeert om de inhoud te lezen

Meer dan alleen zend-informatie

Dit betekent voor ons dat als we aandacht willen voor datgene wat we willen delen, dat we daarmee rekening moeten houden.

Dat taal heel erg belangrijk is voor de lezers. Dus moeten we er voor zorgen dat het prettig leest.

Daarnaast dat we de betrokken lezer niet alleen waarde leveren (de zogenaamde zend-informatie), maar dat we ze ook moeten vragen om ons te helpen. En dat ze het misschien wel fijn vinden om ook hun expertise te delen. Dit levert dan meer betrokkenheid op. En dat is wat je wil: communiceren met de lezer en zorgen dat ze je gaat kennen. Want als ze je kennen en ze weten dat jij ergens expert in bent, zullen ze eerder bij je aankloppen of naar jou doorverwijzen, wanneer ze je nodig hebben. Door bloggen zorg je ook dat je top-of-mind blijft en je lezers jouw niet vergeten.

Feedback voor jou

Een vriendin van mij kon zich voorstellen dat de lezers van dit blog zich “wat unheimlich” kunnen voelen, omdat zij nu wel op een spelfout gereageerd hebben, maar nog nooit inhoudelijk op het blog. Dat is absoluut niet de bedoeling, want wij zijn blij met elke vorm van feedback. Maar mocht je je wat bezwaard voelen over het niet reageren op onze blog, doe dat niet.

Onze feedback is meer: laat wat meer van jezelf zien! Maak je zichtbaar! Maak gebruik van onze website. We willen alle vragen beantwoorden die met websites te maken hebben. Dus stel gerust je vragen.

Over welke onderwerpen zou jij graag lezen?

Misschien wil je ons helpen om interessante onderwerpen te verzamelen? Heb jij een vraag over de ideale website, over WordPress, bloggen, over on-line marketing, over schrijven voor het web, email-marketing, social media, zoekmachine-marketing of webstatistieken? Over welke van deze onderwerpen zou jij graag iets willen weten? Geef het aan in het commentveld hieronder.