Valkuilen

Stairway to forest

Je moet een blog gaan schrijven maar je weet nog niet waarover, dus doe je eerst maar de afwas. Je bedenkt dat die verlepte bloemen nu toch echt in de kliko moeten en de kattenbak stinkt ook. En dan die was, toch maar even strijken? Dan is ’t maar weg. En die blog, nou ja, dat kan morgen ook nog wel. Herkenbaar? Marketing vinden we lastig, dus dat stellen we liever uit.

De grootste valkuil voor zelfstandigen: uitstellen! Vooral de dingen die we lastig vinden en waarvoor we uit de comfortzone moeten komen. Hoe los je dat op?

De kracht en het succes zit ‘m in de herhaling en in een consequente uitvoering van je marketing inspanningen. Dan moet je wel eerst hebben vastgesteld wat je prioriteiten zijn.

Prioriteiten

Meestal hebben we een heel aantal prioriteiten. Dingen die we willen doen. Waarvan we denken dat het nodig is. Er zijn ook dingen die je moet doen die niets bijdragen aan je succes maar waar je toch tijd in moet stoppen (administratie, factureren, belastingaangifte).

Topprioriteiten voor je marketing

Iedereen kan wel drie dingen bedenken die absoluut noodzakelijk zijn voor succes. Dingen die, wanneer je die achterwege laat, je in de problemen gaan brengen. Voor mij zijn dat

1 bloggen en e-mail nieuwsbrief uitsturen

2 een actuele call-to-action op mijn website

3 relevante content plaatsen op social media.

Ik heb nog veel meer dingen die ik moet doen, maar deze drie marketing activiteiten zijn echt topprioriteit. Daarmee krijg ik klanten en groeit mijn publiek.

Mijn tips voor jouw marketing aanpak

1 stel vast welke drie dingen voor jou topprioriteit zijn.

2 wat is je doel de komende maand.

3 hoe vaak moet je die topprioriteit doen: dagelijks, wekelijks, 2-wekelijks, maandelijks?

4 maak een planning voor deze drie dingen, maak ruimte in je agenda, zorg ervoor dat het ook daadwerkelijk gebeurt.

5 wat is je beloning wanneer je jouw doel hebt behaald.

Worksheet

Ik heb daarvoor een worksheet gemaakt in Excel. Zodat ik dagelijks kan scoren of ik het ook gedaan heb. En weet je wat er dan gebeurt? Hoe het menselijk brein werkt? Je wilt gewoon je lijstje afwerken. Uitstellen is er niet meer bij, want dan ziet het lijstje er treurig uit.

 Uitvoeren

Wanneer je jouw marketingprioriteiten consequent uitvoert, dan komen er resultaten. Na een maand stel je vast of je het resultaat kreeg dat je voor ogen had. Is dat niet zo: ga dan na of je de juiste prioriteiten hebt vastgesteld. En of je ze goed hebt uitgevoerd. Indien nodig stel je het bij voor de volgende maand.

Resultaat

Vorig jaar juni ben ik met deze worksheet begonnen. Want ik deed wel wat, maar niet gestructureerd. Binnen 2 weken rolden er een paar grote opdrachten binnen. En ook mijn workshops zaten in no time vol. De reden?

Waar je energie in stopt, waar je op focust, dat groeit!

Vaak beginnen we met mooie intenties. Maar het versloft in de hectiek van alle dag. Zodat je bezig bent met allerlei schijnbaar belangrijke zaken die uiteindelijk niets bijdragen aan je succes. Met deze tips blijf je de hectiek de baas en werk je consequent aan je resultaten.

Wat zijn jouw 3 beste smoezen om niet aan de slag te gaan, om uit te stellen? Laat het mij hieronder weten in het commentaarveld en help jezelf en anderen aan belangrijke inzichten!