Fotolia_44134407_XS-300x187Social media vervreemd mensen van elkaar

Een maar doorgaande discussie over het nut van social media: met social media verliezen we het contact met echte mensen, het is nep en leidt tot vervreemding. Het zal je niet verbazen dat wij die mening niet delen. Achter ieder social media account schuilt een echt mens (ok, toegegeven, er zitten ook rare types bij) met dromen, wensen, meningen en gevoelens.En wanneer jouw ideale klanten veel doen met social media, dan is dit een ideale methode om contact met ze te maken, je expertpositie te laten zien, ze te leren kennen en het ‘gesprek’ aan te gaan.

Wat je wel en wat je vooral níet moet doen op social media!

Want dat willen we toch allemaal: laten zien wat we kunnen, merkbelevenis creëren en klanten werven door middel van social media. En daar hebben we van alles voor over. Zoals de volgende 3 handelingen, die ik je meteen ook wil afraden ooit nog in te zetten:

1 🙁 Berichten van anderen posten

Ga niet met iemand anders zijn kennis pronken. Naast dat het illegaal is, merkt ook Google op dat je kopieert, waar Google je mee zal straffen door middel van een lage pagina notering. Wanneer je toch graag iets van een ander zegt, noem diegene dan in je bericht.

2 🙁 Post niet op op mensen hun persoonlijke tijdlijn

Push mensen niet met berichten waar ze niet om vragen, dit wekt afkeer op. Je zou het kunnen vergelijken met reclamefolders die met massa’s door je brievenbus worden gedrukt.

3 🙁 Vraag niet om volgers en nodig geen onbekenden uit

Ga mensen niet voor facebook events uitnodigen waarvan je bij voorbaat al weet dat ze niks met je event hebben of er niet bij kunnen zijn. Vraag ook niet om volgers, dit kan desperaat overkomen en bovendien bereik je de verkeerde mensen.

En zo kunnen we nog wel een tijdje door gaan. Maar dat doen we niet. Want veel interessanter is hoe social media wél werkt. Ook daar zijn tips voor. Hier geef ik er een paar:

1 🙂 Wees origineel, wees jezelf

Gebruik social media niet om je merk aan te kondigen, maar start een conversatie waarin jou kennis naar voren komt. Op jou relevante kennis kunnen klanten hun beslissingen afstemmen.

2 🙂 Ruil kwantiteit in voor kwaliteit

Stop met meten hoeveel volgers je hebt en start met het opbouwen van een band met jouw trouwe volgers. Dit is jouw doelgroep. Zodra je een sterke band met hun hebt wordt nieuwe klanten werven een stuk minder belangrijk.

 3 🙂 Ga op het juiste moment offline

Merkwaarde, volgers en grappige campagnes hebben alleen zin wanneer we niet uit het oog verliezen dat we leads willen genereren. In de meeste gevallen ontstaan nieuwe klanten in een “real life gesprek”. Houd dit doel ten alle tijden voor ogen bij het gebruik van social media.

Het echte leven en social media

Dus eigenlijk gelden voor social media dezelfde basis regels als voor het echte leven. Wees zorgvuldig met wat je zegt, net zoals in het echte leven. Wees respectvol en aandachtig, net zoals in het echte leven. Doseer en wees eerlijk, net zoals in het echte leven. En vergeet geen fouten te maken, net zoals in het echte leven.

Wij zijn heel benieuwd hoe jij Social media in zet en wat jouw ervaringen ermee zijn! Vertel het ons hieronder in het reactieveld.