Wie past het schoentje?

In onze workshop voor ondernemende vrouwen over SEO helpen we vrouwen te begrijpen wat zoekmachine-optimalisatie is en hoe je het kunt gebruiken. Voor de deelnemers die niet in de workshop zijn geweest, alle bijzonderheden nog even op een rij:

SEO staat voor Search Engine Optimalization. Oftewel in gewoon Nederlands: zoek machine optimalisatie.

Wanneer gebruik je SEO?

Je gebruikt het wanneer je goed vindbaar wil worden op je website. Je wordt pas vindbaar als jouw tekst woorden bevat die door anderen worden ingetypt om jou te vinden. Deze woorden noemen we zoekwoorden.

Je moet dus weten wat mensen zoeken en waarop jij gevonden wil worden. Hoe algemener de woorden die je gebruikt hoe meer concurrentie je hebt in de zoekmachine. Hoe specifieker je bent, hoe groter de kans dat je gevonden wordt door iemand die precies dat zoekt wat jij aanbiedt.

Hoe gebruik je SEO?

Wanneer je met SEO aan de slag gaat, onderzoek je je tekst op de juiste zoekwoorden. Stel dat je een vakantiehuisje op Terschelling verhuurt en je daar een tekst voor maakt op je website. Je gebruikt “vakantie” en “Waddeneilanden”. Grote kans dat wanneer je deze woorden intypt bij Google, je uitkomt op links naar allerlei grote reisbureaus. Deze stoppen er geweldig veel geld in, duizenden euro’s om hun tekst SEO te maken. Als jij zo’n budget voor SEO niet hebt, dan kun je daarmee niet concurreren. Wat je wel kunt doen is dat je specifieker wordt. Je gebruikt bijvoorbeeld “vakantiehuisje” en “Terschelling”. Grotere kans dat je hoger uitkomt in de zoekmachines als je heel specifiek bent en dan moet je dus keuzes maken. Kies je doelgroep dus specifiek. In dit voorbeeld zou een slimme zet kunnen zijn dat je je bijvoorbeeld richt op de verhuur van je vakantiehuisje in de maand “augustus”.

Specifieke zoekwoorden zijn bijvoorbeelden woorden die te maken hebben met jouw product. Geef je bijvoorbeeld coaching? Dit is een te algemeen zoekwoord. Maar geef je aan dat je coaching gericht is op “conflict-hantering” dan heb je grotere kans dat iemand die op zoek is naar een coach die gespecialiseerd is op dit gebied, jou vindt.¬†Wat bied je mensen nou echt? Denk eens na of het specifieke van jouw dienst of product en laat de kernwoorden terugkomen in je tekst.

Wanneer moet je veel tijd stoppen in SEO?

20% van de zoekers klikken op de bovenste link. Dus van de honderd bezoekers, klikken er 20 door naar jou als je bovenaan staat. Wat je moet bekijken is of dat wat je aan tijd investeert er ook echt uit haalt. Vb: je bent tekst schrijver en je verdient 10 euro per uur. Je schrijft een uur aan je tekst en maakt hem SEO. Hoeveel meer klandizie levert dit je op en is het je het waard? Haal je deze tijd en geldinvestering er uit?

Tips uit eigen ervaring van de SEO-specialisten waar wij mee samenwerken.

Heb je weinig tijd en weet je niet of je moeite gaat lonen? Dan zijn de volgende tips wel handig om te doen. Ze kosten niet veel tijd en je maakt er relatief gezien de meeste impact mee als het om SEO gaat:

Tip 1:

Allereerst is het belangrijk dat je goed aangeeft waar de website over gaat. Gebruik de zoekwoorden in je tekst waarvan je denkt dat jouw doelgroep die gebruiken.
3%-4% van de tekst mag bestaan uit het zoekwoord. Dus op een tekst van 100 woorden, gebruik je 3 of 4 keer je zoekwoord. Als je te vaak je zoekwoord gebruikt dan ziet Google dat de tekst duidelijk voor de zoekmachine geschreven is en dan kan het mis gaan. Het is geen exacte wetenschap, maar zorg dat je niet onder de 2% uitkomt en niet boven de 4%.

En ook slim om te doen: gebruik links, google volgt links. Je trekt dus de aandacht van Google naar je site, waardoor je ook hoger uitkomt in de zoekmachine.

Tip 2:

Gebruik specifieke details in je tekst. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn de regio. Benoem dit en maak pagina’s voor verschillende regio’s. Gebruik ook synoniemen voor je zoekwoorden. Andere mensen bekijken dingen anders, dus het kan goed dat je met synoniemen ook een de juiste traffic naar je website loodst.

Tip 3:

Je blogtitel kan het best je zoekwoord zijn. Gebruik dus in je titel het meest voor de hand liggende zoekwoord waarvan je denkt dat jouw bezoeker die in zal typen wanneer hij of zij op zoek is naar jouw onderwerp.

Meer tips?
Wil je nog meer weten over SEO en hoe je hoger in de zoekmachine kunt komen, dan is het boek van Aart Jan van Enkel een aanrader “Hoe te verleiden op internet”

Wil je weten dat je juist NIET moet doen? Dan kun je natuurlijk altijd googelen op “3 dodelijkste tips SEO” of iets dergelijks. Er is heel veel informatie te vinden.

Veel succes met het SEO maken van je tekst!
Mochten er nog vragen of tips zijn van jullie, we zien ze graag terug. Vul ze in op het commentveld hieronder.