Als je iets vertelt, richt je je op de luisteraar. Televisiezenders hebben elk hun eigen doelgroep, een presentatie voor je afdeling zet je anders in dan voor een symposium en kranten richten zich ook elk tot hun eigen publiek. Het is dus logisch om je blog ook op je eigen lezers te richten.

Ornate picture frame

Wie zijn je lezers?

Iemand die op je blog terecht komt, zoekt in eerste instantie naar herkenning. In tweede instantie kijkt hij, of er iets interessants voor hem op staat. Dit gebeurt in seconden. Vaak klikt een bezoeker een site weg voordat die goed en wel is opgebouwd.

 

Wie is je droomklant?

In plaats van de mensen te willen pleasen die toevallig op jouw blog terecht komen, kun je je heel specifiek richten op de mensen die je met je blog wilt aantrekken, waaruit je een groep geïnteresseerden kunt selecteren, waarvan een deel klanten worden, die in een later stadium je ambassadeurs worden. Doe je ogen dicht en bedenk wie je ideale klant en ambassadeur zou zijn. Denk groot – het mag Richard Branson zijn of een andere schijnbaar onbereikbare klant. Schrijf je blog speciaal voor deze persoon. Zet eventueel een fotootje naast je scherm neer, zodat je speciaal voor jouw ideale klant schrijft.

 

Waarmee raak je Richard Branson?

Om te beginnen pas je je taal aan: je schrijft in het Engels. Kennelijk zoek je internationale klanten. Vervolgens bedenk je wat zo iemand aantrekt. Bloggen hoef je hem niet meer te leren, bedrijven opzetten kan hij als de beste. Wat kan hij met jouw deskundigheid? Wat ervaart hij nog als een cadeautje? Misschien wil hij tips om extra tijd vrij te maken, of zoekt hij diensten om in te zetten in zijn bedrijven.

 

Geef je lezer vorm

Verzamel eigenschappen en interesses van Branson, bijvoorbeeld in de vorm van een collage, teken ze, maak het tastbaar. Doe dat niet alleen digitaal, met analoog knippen en plakken komen er andere energiestromen vrij dan met muizen. Als je je echt in hem verdiept, weet je wat hem interesseert en wat jij kunt bijdragen aan zijn business.

 

En al die anderen dan?

Wees niet bang om iedereen die niet Richard Branson heet, uit te sluiten. Het tijdschrift Miljonair wordt ook niet alleen door miljonairs gelezen. Sterker nog, ik vermoed dat de meeste lezers helemaal geen miljonair zijn, maar het graag zouden willen zijn en bereid zijn om zich spullen aan te schaffen om anderen te doen denken dat zij wel miljonair zijn. Ook minder succesvolle ondernemers willen graag weten wat jij denkt dat Richard Branson wil weten.

 

Wie vertegenwoordigt jouw doelgroep? Schrijf het hieronder in het commentaarveld.