Dit is geen artikel over techniek, maar een artikel over hoe je techniek voor je kunt laten werken. Techniek gebruiken is voor mij iets leuks. Door veel techniek te gebruiken ben ik handig geworden met computers, smartphones en tablets en ben ik gewend om snel nieuwe techniek eigen te maken en voor mij te laten werken.
Intensief gebruik zorgt ervoor dat ik ervaar of techniek iets voor me doet, of dat het me tegenhoudt.
Ik ben er eigenlijk de hele dag mee bezig. Niet dat ik met een schroevendraaier in mijn hand dingen in elkaar klus, maar omdat het overal inzit. Ik word blij van techniek en dat is waarschijnlijk de reden dat mensen mij vaak om hulp vragen.

Techniek betekent voor mij: Tools. Tools om mijn werk- en privéleven makkelijker EN leuker te maken.
Tijd besparen om nog meer techniek uit te zoeken, mensen verder te helpen en drempels weg halen. De juiste tools helpen mij efficiënt te zijn en mezelf te monitoren. Dat gun ik iedereen. Daarom wil ik hier graag delen hoe ik tot een goede tool keuze kom.

Ik heb een aantal jaar geleden al een keuze gemaakt om alles op de Mac te doen en om geen Microsoft software te installeren. Mijn kantoorsoftware (Office-pakket) is Google Apps (Gmail, maar dan op je eigen domein: info@web4women.nl), vooralsnog gratis voor 10 gebruikers en zowel e-mail, agenda, contactpersonen, taken als kantoorapplicaties (spreadsheet, tekstverwerker) zijn hierin verwerkt, voor mij in ieder geval voldoende. Vergis je niet: hier gaat wel wat tijd in zitten als je het de eerste keer moet installeren. Dat is ook de rede dat we het al product aanbieden. (geïnteresseerd? Klik hier)
Een dringende eis is dat de rest van de software die ik gebruik onafhankelijk is van waar of waarop ik werk. Dit zorgt ervoor dat een kapotte computer nooit echt hoofdpijn veroorzaakt: of de computerwinkel mijn laptop nou moet resetten, ik een nieuwe moet kopen, of een laptop kan lenen, ik kan zo weer aan de slag met waar ik was gebleven. Dit zorgt ervoor dat ik altijd binnen 15 minuten weer aan de slag kan, maar ook dat gegevens zoals e-mail, taken en documenten op de Mac, PC, smartphone of tablet hetzelfde zijn. Ik gebruik ze naast elkaar, door elkaar en alles blijft up-to-date.

Eerst is er een signaal dat ik een techniek behoefte heb, dit kan extern zijn (van iemand die “iets handigs” heeft), maar ook intern: er is een repeterende klus, ik doe dingen onhandig/traag of ik doe dingen bijvoorbeeld dubbel.
Bij nieuwe tooltjes en techniek kijk ik ook naar de feiten: heb ik dit nodig? Kan het eventueel later van pas komen (als het idee goed is, maar de uitwerking nog niet zo)? Zo ja, dan installeer ik de tool (in 80% van de gevallen is het een smartphone of tablet “App”, die gooi je er zonder veel problemen weer af als het niet werkt) ook hier is een dringende eis dat de data op het web staat zodat ik niet afhankelijk ben van het apparaat zelf.

Dan neem ik de applicatie/dienst in gebruik om te testen of het ook echt werkt en doet wat ik wil. Eventueel bekijk ik de handleiding of zoek ik op het web een goed blogartikel met tips voor optimaal gebruik.
Time to give it a chance!

Als alles werkt en ik heb het niet direct weggegooid ga ik er serieuzer naar kijken. Wat zijn de mogelijkheden? Bijvoorbeeld in combinatie met andere tools. En wat staat er op de lijst van de ontwikkelaar om toe te voegen? Mis ik zelf nog iets? Is er iets wat ze over het hoofd gezien hebben en wat ik ze kan mailen als verzoek tot uitbreiding? Wat vind ik na een week gebruik en wat na een maand? Komen er veel updates die verbeteringen met zich meebrengen? Blijf ik het (regelmatig) gebruiken of komen er nieuwe apps uit die dezelfde handeling beter doen? Hoeveel andere mensen gebruiken het of gaan het gebruiken? Wat lees ik erover op diverse blogs en in vergelijkende artikelen?

Als blijkt dat de tool door de eerste test is gekomen vind ik het tijd om te delen. In eerste instantie via Twitter, veel apps hebben die mogelijkheid ingebouwd, ik hou van makkelijk.
Vervolgens ook op feestjes (ze vragen me toch al of ik nog wat nieuws heb…), aan vrienden, kennissen, partners, klanten en netwerk.

De laatste fase is het systematisch inzetten en gebruiken van de tool. Vaak is dit ook de fase dat het handig wordt als anderen het ook gaan gebruiken, bijvoorbeeld voor delen of samenwerking met partners, klanten en leveranciers. Door een gedegen achtergrond en mijn positie als expert in deze nemen ze het eenvoudig aan. Niet in de laatste plaats leidt dit regelmatig tot business: van installatie en support tot workshops en adviestrajecten.

In dit artikel deelde ik al één van mijn favoriete tools:

  • Google Apps (gratis voor 10 gebruikers), dit bevat:
    • Gmail (e-mail)
    • Agenda
    • Docs (o.a. spreadsheet, tekstverwerker)
    • Contactpersonen
    • Taken


Wat is jouw favoriete tool? Deel jouw 5 favorieten in het commentaar veld hieronder en ontvang een lijst met de rest van mijn Top 5!