Wat vooraf ging
We onderzoeken een aantal e-mail marketing programma’s om te bepalen welke het beste bij jou past. E-mail marketing, vier je succes

IContact viel af omdat het erg gebruiksonvriendelijk is.

Mailchimp biedt deze voordelen, zagen we:

  • Gemakkelijk te gebruiken voor beginners
  • Makkelijke integratie met Paypal, Facebook, Twitter en andere programma’s
  • Gebruik van autoresponders in de betaalde versie
  • Gratis tot tweeduizend inschrijvingen
  • Kant-en-klare templates
  • Uploaden van afbeeldingen

…maar Mailchimp kent ook nadelen.
Mailchimp heeft in mijn ervaring echter ook een aantal nadelen:

  • Doordat de dienst ontworpen is voor mensen zonder technische kennis, lopen ze zichzelf soms voor de voeten; als je eenmaal gewend bent aan het systeem, kan de benadering van “handjes vasthouden” gaan irriteren.
  • Door de vele kleuren en grafische elementen kan het laden van webpagina’s soms iets langer duren dan gebruikelijk is. Dit kan frustrerend zijn als je snel wilt werken.
  • Maak je gebruik van de gratis versie van Mailchimp, dan staat onderaan elke mail die je verstuurt het Mailchimplogo onder de mail. Dat leidt de aandacht van je klant af van jouw campagne.
  • Alle e-mailtemplates zijn expliciet ontworpen voor het Mailchimp-systeem.

Betaal voor waarde
Veel mensen laten zich gauw vangen door het predikaat ‘gratis’. Maar bedenk dat als je trots bent op wat je doet, als je erin gelooft, verantwoordelijkheid neemt, betrouwbaar bent en je boodschap professioneel wil overbrengen, betaal je ook voor anderen die hun werk professioneel uitvoeren. Neem jezelf serieus en snaai geen gratis programma’s als het beter kan. Mocht jouw favoriete dienst toevallig gratis zijn, dan blijf je daar natuurlijk bij!

Aweber
Aweber is en absolute leider in e-mailmarketing. Mogelijk ziet het er wat minder gebruiksvriendelijk uit, maar het werkt wel beter dan Mailchimp, zij het met minder opzichtige grafische elementen. Dit zijn de voordelen van Aweber:

  • De interface is minimaal en je krijgt precies wat je nodig hebt om campagnes te creëren, in te plannen en te verzenden.
  • Je kan het combineren met Facebook en Twitter om je boodschap te promoten.
  • Net als Mailchimp heeft Aweber ook een aantal integratiemogelijkheden met andere diensten zoals WordPress, Facebook, Paypal, e-junkie, 1ShoppingCart en Google Checkout.
  • De Autoresponderfunctie van Aweber is de beste van alle autoresponderfuncties; je kunt een serie e-mails inplannen en automatisch laten versturen, nadat iemand zich voor je mailinglijst heeft ingeschreven.
    Je kan makkelijk de volgorde van berichten veranderen door de “slepen en neerzetten” functie. Dat is niet mogelijk bij Mailchimp, hier zal je elke mail apart moeten bewerken om de volgorde te kunnen veranderen.
  • Als je mail niet doorkomt naar de ontvanger, is dat een verloren kans. Aweber heeft misschien wel de hoogste van alle andere aanbieders van deze dienst: 99% of meer.
  • Uitstekende klantensupportafhandeling.
  • Korte laadtijd door beperkte grafische elementen.
  • Aweber biedt de mogelijkheid voor kant-en-klare en bewerkbare templates, maar ook compleet eigen ontworpen templates.

Nadelen
Ten slotte heb ik ook naar een paar nadelen gezocht, om niet helemaal bevooroordeeld over te komen, maar dat kostte moeite:

  • Geen duidelijke stap-voor-stapinstructies voor het opzetten van een e-mailcampagne.
  • Import van een bestaande lijst met e-mail adressen is niet zonder meer mogelijk, elk contact moet opnieuw bevestigen dat hij/zij mail wil ontvangen, hier ga je onherroepelijk leden mee verliezen.
  • Het is niet makkelijk om bestanden te uploaden. Wil je een afbeelding toevoegen, dan zal je die eerst op een andere server moeten uploaden, bijvoorbeeld op je website of Flickr.
    Noot van de redactie: tussen het schrijven en plaatsen van dit artikel heeft Aweber de mogelijkheid van afbeeldingen op de Aweber servers inmiddels alsnog toegevoegd.

Meld je hier aan voor Aweber

Samenvatting

  • De twee diensten die ik aanbeveel zijn Mailchimp en Aweber. Mailchimp is een optie wanneer je geen technische kennis hebt en geen budget. Mijn advies is om te investeren in Aweber als je de mogelijkheid hebt. Je zal in het begin moeten leren en oefenen, maar je zal het gebruik snel onder de knie krijgen. Het gebruik van de autoresponder van Aweber is essentieel in het opbouwen van een relatie met de mensen op je mailinglijst. En misschien wel het belangrijkste, je hebt complete controle over je eigen branding, geen logo’s van Aweber. Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat wij zelf Aweber gebruiken en veel van onze klanten ook.

Begin vandaag
Om je over je koudwatervrees heen te helpen, biedt Aweber een proef aan die bijna gratis is; slechts $ 1,-. Je kan je aanmelden, waarna Aweber je een aantal e-mails met informatie zal sturen, zodat je meer kan leren over het systeem en persoonlijk kan ervaren, zoals je klanten het bij jou gaan ervaren. Ze focussen zich op bedrijven: ze besteden aandacht aan goede businesstips, ze gaan bijna altijd met ons werk om als activisten, non-profits en wereldverbeteraars.

Vertel ons wat jij aan e-mailmarketingsoftware gebruikt in het commentaarveld hieronder. Wij zijn zeer benieuwd of je er tevreden mee bent.

Deel dit Blogartikel met andere mensen uit je netwerk door middel van de “like”-knop, zodat zij ook profijt hebben van deze kennis.
Lees je dit Blogartikel en wil je de volgende ook niet missen, schrijf je dan op de homepage rechts bovenaan in en ontvang meteen 10 handige blogtips.