Ervan uitgaande dat je een goede aanbieding hebt voor je klant, is de schriftelijke presentatie het enige waarmee je kunt laten zien dat je beter bent dan je concurrenten. Je kunt er plaatjes aan toevoegen, en dat raad ik zeker aan, die de klant kunnen bekoren. Maar de EMVI (economisch meest voordelige inschrijving, een gedrocht van een constructie, zowel inhoudelijk als taalkundig) of een andere methode om de beste offerte te kiezen bepaalt toch wie er wint. Je zult het, kortom, met me eens zijn dat de tekst van je offerte doorslaggevend is voor het al dan niet verkrijgen van de opdracht. Vandaag belangrijker dan ooit.

Hoe wordt die tekst net zo goed als je product?
Hier drie tips.

1. Verplaats je in je klant. Ongetwijfeld ben je heel goed in het schilderen van huizen en doe je dat perfect met drie lagen superpluskwaliteit verf, maar je klant is geen geen collega-schilder, maar iemand die graag het houtwerk geschilderd krijgt van zijn huis. Vertel dus niet in vaktermen hoe goed je bent, maar in klanttermen. Wat hij wil, is bijvoorbeeld geen rommel tijdens het schilderen; een zo kort mogelijke doorlooptijd, zodat hij gauw zijn huis weer voor zichzelf heeft; goede kwaliteit, zodat hij er de komende vijf jaar weer vanaf is; vriendelijke mensen over de vloer, die beleefd zijn en niet hard de radio aan hebben staan. En uiteindelijk, inderdaad, wil hij dat alles strak in de lak zit als je klaar bent. Het moet er goed uitzien.

2. Geef meer dan je klant vraagt. Misschien is hij geïnteresseerd in milieuvriendelijke verf – ga dat na! – of misschien wil hij een kleuradvies dat past bij de rest van het huis. Maak ook altijd gebruik van de mogelijkheid om niet-gevraagde onderdelen te offreren tegen een extra prijs, zoals ook nog even de vloer lakken, of een voordelig abonnement op het schilderen van de buitenboel.

3. Schrijf goed Nederlands en de actieve vorm. Al te veel professionals willen zich formeel uitdrukken en gebruiken daarvoor de passieve vorm: het huis wordt geschilderd. Maak hier de actieve vorm van door ‘wij’ of eventueel ‘ik’ te gebruiken en spreek je klant direct aan: ‘Wij schilderen uw huis’. Dit maakt de tekst veel actiever en levendiger waardoor die prettiger leest en jij goed overkomt bij jouw klant. Controleer ten slotte altijd tenminste met de spellingchecker of er geen tik- en taalfouten in de offerte staan en lees het hele stuk een keer hardop voor jezelf. Daarmee haal je er gekke zinsconstructies uit. Soms zul je een zin willen opdelen, of twee zinnen willen samenvoegen omdat dat prettiger leest. Een goed geschreven offerte is als een ferme handdruk met een glimlach. Onderbewust heeft de klant al voorkeur voor jou.

Heb jij ook tips voor een goede offerte? Ik hoor ze graag! De beste tip voor een offerte krijgt de Tien Gouden Tips voor het schrijven van een rapport.