Als je de basisvragen uit het blog “De groene smoothie voor je website” hebt beantwoord, dan heb je een basis van waaruit je kunt starten. Daarnaast heb je je wat georienteerd op de mogelijkheden. Zie artikel “De in’s en out’s van een website maken”.

Je bent nu redelijk goed voorbereid en toe aan de grote stap:

Het creeren van je website!

Het is tijd je wensen en behoeften kenbaar te maken aan de designer en de bouwer. Zij kunnen nu aan de slag met het online plaatsen van de website.

De ontwikkelfase
Wat staat je vooral te doen tijdens deze ontwikkel fase? Dit is de fase waarin de webdesigner en bouwer het meeste werk verrichten. Jij zorgt ervoor dat alles wat zij nodig hebben aangeleverd wordt. Bijvoorbeeld een logo, afbeeldingen en tekst die zij nodig hebben om in het design van de website te verwerken.
Ben je niet van plan om je website zelf te beheren, dan zal je in deze fase ook de teksten voor de eerste pagina’s (de basis) op je website aan moeten leveren. Hier moet je denken aan de Homepage, de pagina “over jezelf”, de contactpagina, eventueel de pagina met de product informatie enz.. Ben je van plan je website zelf te  beheren, dan is het noodzakelijk om tijdens deze fase de teksten voor de verschillende pagina’s voor te bereiden, zodat je gelijk aan de slag kan wanneer je website online is.

Wat mag het kosten?
De bouwer kan in 4 uur een goed werkende basis website voor je online hebben staan en dat mag ongeveer € 250,- kosten. Wil je daar nog een mooier thema (design) en nieuwsbrief systeem bij met een inschrijfmogelijkheid dan mag dat ongeveer € 500,- worden. Houd hier rekening mee en stel vragen wanneer hij aangeeft veel langer bezig te zijn en het bedrag een paar honderd euro meer is.

“We fixen het wel….kind kan de was doen!”
Wanneer jij denkt dat alles tegenzit en er echt geen tegenslag meer bij kan, maar er toch weer iets fout gaat met de website en je bijna de handdoek in de ring wil gooien is mogelijk de reactie van de designer of bouwer: “Geen probleem, alles loopt volgens schema en we fixen het wel…kind kan de was doen!” Als jij na deze reactie het idee hebt dat je de designer wel iets aan kan doen, realiseer je dan dat je net iets teveel bezig bent geweest met waar jij je niet druk over hoeft te maken…TECHNIEK! Laat het aan hun over. “We fixen het wel” is in 9 van de tien gevallen een belofte die ze waar kunnen maken :)!

Begeleid je webbouwer
Verder is het belangrijk (Lees: Noodzakelijk) om te TESTEN! Werkt alles naar wens? Ben je niet tevreden over bepaalde onderdelen van je website of doen sommige knoppen niet wat ze moeten doen, geef dit dan tijdig aan. Je eerste reactie kan zijn “het zal wel aan mij liggen”. De gedachte “het zal wel aan mij liggen” kan als gevolg hebben dat niet werkende knoppen of ontevredenheid over het design je demotiveert om aan je website te werken. Op het internet kan je miljoenen websites vinden waarvan de eigenaar na het online gaan van de website, maanden en soms jaren niets meer aan de website heeft gedaan.

Het ligt niet aan jou! De webdesigner en websitebouwer kunnen het aanpassen, maar alleen als ze het van jou te horen krijgen. En het is zo’n super gevoel wanneer jij de ontevredenheid uitspreekt en alle knoppen daarna gewoon doen wat ze moeten doen!

Wat zijn jouw uitdagingen bij het opzetten van je website? Laat het weten in het commentaarveld hieronder. Wellicht kunnen wij en/of andere lezers je helpen met je uitdagingen of er iets van leren.