Typical Dutch tompouce sweet with crown
Je website staat eindelijk goed werkend online en is klaar voor gebruik. Nu is het aan jou om de “puntjes op de i” te zetten. Onze

ervaring is dat dit vaak de fase is waarin het erom hangt…zet je door of laat je het liggen. Weet je zeker dat je niet door gaat zetten, dan kan je het finetunen ook aan de bouwer overlaten.

Deel de website met je vrienden, familie en je eerste kring mensen uit je netwerk. Wellicht geven zij goede tips en adviezen voor verbetering van de website.

Wat valt er allemaal te finetunen?

Plugins
Wat WordPress zo interessant maakt is dat je het systeem steeds verder kan uitbreiden. Dat doe je met plugins. Plugins zijn kleine stukjes software waarmee je extra functionaliteiten aan WordPress kunt toevoegen. Een goede website bouwer heeft goed geluisterd naar jouw wensen en behoeftes en heeft naast de basis plugins ook wat extra plugins geïnstalleerd om aan jouw wensen te voldoen. Mogelijk kom je er tijdens het finetunen achter dat je een aantal functionaliteiten mist. Bespreek dit met de bouwer, wellicht biedt een plugin installeren de oplossing.

Afbeeldingen
Wil je extra afbeeldingen plaatsen op pagina’s van je website. Of ben je niet tevreden met de afbeeldingen die je nu geplaatst hebt? Ga op de verschillende stockphoto sites op zoek naar de geschikte afbeeldingen. Geef afbeeldingen die bestemd zijn voor je website bij het opslaan op je computer gelijk een relevante bestandsnaam. Vermijd bestandsnamen als “IMG_12443” of “DC24356”, maar gebruik bijvoorbeeld “over_ons.jpg” of “contact.png”.

Zoekmachie optimalisatie (SEO)
Afbeeldingen de juiste en relevante bestandsnaam geven is onderdeel van de zoekmachine optimalisatie. Door dit te doen worden je website en ook de afbeeldingen beter vindbaar in de zoekmachines.

Onder Zoekmachine Optimalisatie vallen alle activiteiten en handelingen die je uitvoert om je website beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Als het goed is heeft de bouwer reeds een plugin geïnstalleerd waarmee je elke pagina van je website voor de zoekmachines kan optimaliseren. Vergeet niet bij elke pagina gelijk ook de informatie voor de zoekmachines in te vullen. De gedachte hier is vaak, “het komt later wel!” Later komt nooit!

Maak tijd vrij om om van alle pagina’s (basis pagina’s) die je nu op je website hebt staan de informatie voor de zoekmachines in te vullen. Het kost je niet meer dan 3 minuten per pagina. Daarna kan je steeds bij het toevoegen van een pagina gelijk ook de informatie voor de zoekmachines invullen.

Wellicht is het slim om een workshop Zoekmachine Optimalisatie te volgen. De workshop Zoekmachine Optimalisatie van Webalist/Web4women is praktisch ingericht. Je leert (het wordt voorgedaan) hoe je het moet doen, waarna je gelijk de gelegenheid krijgt het te doen. 

Teksten
Lees de teksten nog een paar keer door of laat anderen de teksten doorlezen en hun mening geven. Iemand anders kan het beste aangeven of je boodschap duidelijk en helder is.

Sociale Media
Heb je profielen op de verschillende Social Media platformen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ en gebruik je ze allemaal of enkele als onderdeel van je marketing strategie, dan kan het handig zijn de links en of buttons naar deze platformen op één of andere manier op je site te plaatsen.

Als het gaat om Social Media, dan is de verleiding soms niet te weerstaan. Je ziet vaak allerlei Social Media buttons op verschillende interessante plekken op een website staan, geniaal verwerkt in menu’s, blogs, headers enzovoorts. En je denkt bij jezelf, dit wil ik ook! Herkenbaar? Stop je website niet onnodig vol met allerlei buttons, maar gebruik deze ter ondersteuning van je strategie. Laat bijvoorbeeld niet de mogelijkheid op je website plaatsen waarmee jouw tweets getoond kunnen worden, terwijl je niet van plan bent regelmatig te tweeten. Je kan beter één ding goed doen! Webalist kan je adviseren en helpen hier de juiste plugins te installeren. 

Aanmeldingsformulier
Het is verstandig om op je website de bezoekers de mogelijkheid te bieden zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Dit kan je realiseren door een simpel aanmeldingsformulier op de website te plaatsen. Hou het zo laagdrempelig mogelijk en vraag voor de aanmelding alleen naar voornaam en email adres. Er zijn verschillende email software systemen die je kan gebruiken om een aanmeldingsformulier te maken en op je website te plaatsen. Webalist/Web4women kan je helpen en adviseren bij het gebruik van de volgende email software systemen: Aweber en Mailchimp.

Jouw eigen kroon

Wat heeft jouw website volgens jou nog nodig? Deel het in het commentveld hieronder zodat ik of andere WebWomen je verder kunnen helpen!

[maxbutton id=”4″]