Hoe moet je nou eigenlijk echt twitteren? De een vertelt zijn hele levensverhaal op Twitter, en de ander post alleen maar nietszeggende links naar online artikelen. Beide type twitteraars ontvolg ik, en zie ik als spammers. Twitter is veranderd en dan heb ik het niet alleen over het design. Wie anno 2013 nog twittert, is genoodzaakt dit op de juiste manier te doen. Maar wat is die juiste manier?

De tien tips hieronder helpen je op weg naar de juiste tweet:

  1. Twitter je een link naar artikel? Geef dan ook een mini-samenvatting en vertel waarom dit een nuttig artikel is.
  2. Maak een Twitterbericht nooit langer dan 100 tekens. Op deze manier geef je mensen die je bericht willen retweeten de mogelijkheid om er hun eigen commentaar aan toe te voegen.
  3. Wat is jouw expertise? Gebruik de zoekfunctie en reageer op mensen die vragen stellen over het onderwerp waarin jij gespecialiseerd bent.
  4. Twitter je over een actualiteit? Schrijf dan in je eigen woorden. Hierdoor wek je vertrouwen op bij je doelgroep.
  5. Ben je in gesprek met iemand op Twitter? Zet het @-teken dan vooraan in je tweet. Hiermee wordt jouw reactie niet gezien door je volgers, en ben je niet hinderlijk voor hen.
  6. Geef zo nu en dan iets weg. Bijvoorbeeld een e-book over jouw specialisme. Nog effectiever is om dat cadeautje  alleen weg te geven aan mensen die je volgen.
  7. Wat is de moedertaal van jouw doelgroep? Twitter in het Engels of in het Nederlands, maar niet door elkaar.
  8. Laat zien dat je een expert bent. Twitter originele gedachten op jouw vakgebied, en durf een grapje te maken. Hiermee weet je doelgroep dat er een mens achter je Twitteraccount zit.
  9. Maak gebruik van een onderwerphashtags in je tweet, maar kijk uit. Teveel hashtags wekken irritatie!
  10. Twitter op het juiste moment. Wie rond de lunch of de namiddag twittert heeft het grootste bereik. Uit onderzoek is tevens gebleken dat vrijdag, zaterdag en zondag de beste Twitterdagen zijn.

Samenvattend is het beste bericht gericht op je doelgroep. Waar houdt je doelgroep van? Zorg dat je van waarde bent. En vermijd een zoektocht naar meer volgers. Belangrijker dan het aantal volgers is de kwaliteit van je volgers.

Ben je bang om al je trucjes op tafel te leggen? Geen zorgen.  Kennis deel je, en de toepassing van kennis kun je verkopen. Wie zijn kennis deelt op Twitter, wordt als een expert beschouwd en onmisbaar.

Wie volg jij graag op twitter, en waarom? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!