Blogbijbel Clineschrijft

De Blogbijbel van Clineschrijft

In het begin gebeurde het mij nog wel eens dat ik de tekst voor mijn blog had geschreven en erachter kwam dat ik vergeten was een link naar mijn eigen product te maken. Of ik had de post helemaal niet geschreven met een klant in gedachten die ik graag zou willen hebben. Daarom heb ik voor mijzelf een checklist voor het schrijven van je blog gemaakt, die ik graag met je deel.

De essentiële elementen van een goede blog hier nog eens een keer op een rijtje:

Doelgroep bij het schrijven

Voor wie schrijf je je blog? Tot wie richt jij je? Als er iemand is die je ideale klant of lezer vertegenwoordigt, zoek er een foto van en zet die in een lijstje als je je blog schrijft. Zo weet je vanzelf de goede toon te raken.

Product 

Wat is het product waar je met je blog aandacht op wilt richten? Leg direct of indirect een relatie met dat product. Schrijf bijvoorbeeld over een ervaring van een klant waaruit blijkt dat jouw product anders is dan een willekeurig soortgelijk product. Of beschrijf hoe jouw product tot stand komt, wat jouw persoonlijke inbreng is, hoe het werkt, of wat het bijdraagt aan een betere wereld.

Glimlach bij het schrijven

Als jij niet warm kunt lopen voor wat je in je blog beschrijft, hoe kunnen je lezers het dan? Denk goed na over je onderwerp en wat jij er zo geweldig aan vindt. Ga dan pas de blogtekst schrijven. Schrijven met innerlijke overtuiging komt overtuigd over, net zoals spreken aan de telefoon met een glimlach vriendelijk overkomt, al ziet niemand je glimlach – ze voelen het wel.

Waarde van je blog

In een economische maatschappij draait het om waarde. Ook als je iets weggeeft, zoals de tekst van je blog, is het belangrijk dat dat waarde heeft. Je lezer moet er iets aan hebben. Dat kan een positieve emotie zijn zoals geluk of troost, maar zorg ook regelmatig voor concrete tips, kennis, handigheidjes en cadeautjes.

Titel van je blog

Bedenk als laatste een titel. Zorg dat de titel de lading dekt. Het hoeft niet grappig of zelfs wervend te zin, dat gebruik je in de onderwerpregel van de e-mail of post op social media waarmee je je doelgroep op je blog wijst. Een blogpost komt in een lange lijst van andere blogposts te staan, die moet je dus gemakkelijk kunnen terugvinden. Zorg ook voor tussentitels van de alinea’s.

Plaatje

Maak een foto, een tekening of knutsel in Powerpoint iets in elkaar, maar zorg ervoor dat elke blogtekst een plaatje heeft.

Vraag

Schrijf een geheel met een begin, een middenstuk en een eind. Vergeet aan het eind niet om je lezers een vraag te stellen die ze in het reactieveld kunnen beantwoorden. Of maak een andere call to action, bijvoorbeeld ‘koop mijn boek’ en maak het ze dan ook meteen gemakkelijk met een link naar de plaats waar ze jouw boek kunnen kopen.

Details

Controleer je blogtekst op begrijpelijkheid en correct Nederlands of laat dat doen. Plaats links in de tekst voor de geïnteresseerde lezer, om iets uit te leggen of te laten zien. Plaats vooral ook links als je je eigen producten noemt. Geef je blogpost tags of een rubriek mee, zodat die gemakkelijk te vinden is.

Lees de Blogbijbel: meer dan een checklist

Dit was mijn ckecklist, maar ik kan je eindeloos veel vertellen over hoe je een blogpost schrijft. Wil je het allemaal uitproberen met meer dan honderd practische oefeningen en zonder lastige woorden? Lees dan de Blogbijbel, daarin heb ik het allemaal stap voor stap uitgelegd.

Heb jij nog een tip om toe te voegen aan deze checklist? Schrijf het in het commentaarveld hieronder!