In 5 stappen naar je eigen merkIn de vorige blog, over het ‘waarom’ van een merk voor je bedrijf, beloofden we je een stappenplan. Want hoe doe je dat nu? Een merk van je bedrijf maken?

1. Jouw ‘waarom’ kleurt je merk.

Je ‘waarom’ gaat over je drijfveren en je visie en je missie. Hoe kijk jij tegen de wereld aan? Welke betekenis wil je hebben met je merk voor je doelgroep, wat wil je bereiken, met welke intentie ben jij je bedrijf gestart?Waar geloof je in? Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet. Er zijn weinig unieke producten en diensten, maar van jou is er maar één. Met jouw eigenheid, je drijfveren en jouw unieke talent creëer je een opmerkelijk merk voor jouw product of dienst.

 2. Wat is je unieke talent?

Waarin ben jij het allerbeste? Wat kun je heel goed? Wat doe jij dat een ander niet doet? Wie zou er iets missen wanneer jij dit niet zou doen? Je unieke talent is niet direct het vak dat je uitoefent. Het is het talent erachter: was jij als kind degene die de spelletjes bedacht? Of juist de volger? Zat je graag wat op de achtergrond en observeerde alles om je heen? Wanneer kwam jij in actie? De manier waarop je als kind dingen aanpakte en waar je je druk over maakte zijn vaak onveranderd. De dingen die je altijd al leuk vond, zijn ook de vaak de dingen waar je goed in bent, waar je in uitblinkt.

 3. Wat is jouw ‘kern van de zaak’?

Wat zijn je kernwaarden? Waar kan niet aan getornd worden? Welke belofte doe jij? Een merk is een systeem van waarden: denk aan Volvo, daar hoort veiligheid bij. Banken proberen vertrouwen en betrouwbaarheid uit te stralen (is tegenwoordig wat lastiger). Welke waarde hoort bij jouw merk?

 4. Wie is je ideale klant?

Is dat een persoon? Of een bedrijf? Wat voor persoon of bedrijf is dat dan? Met welke ‘pain’ zit jouw ideale klant? En wat is de ‘gain’ die jij aan biedt? Probeer je ideale klant zo precies mogelijk uit te tekenen zodat je deze ook direct herkent wanneer je hem of haar tegen komt. Door keuzes te maken over je ideale klant ben je duidelijk. Dat wil niet zeggen dat je anderen niet zult helpen, natuurlijk wel! Maar deze mensen weten wel wat ze van je mogen verwachten. En bedenk: ‘iedereen’ wordt nooit je klant! Ook al kan ‘iedereen’ de hulp die jij aanbiedt gebruiken.

 5. Vertel het de wereld!

Wij, als Nederlanders, zijn niet zo goed in het promoten van onszelf. ‘Doe maar gewoon…’ je kent het wel. Dat is geen handige eigenschap. Want hoe kan jouw ideale klant je nu vinden wanneer jij thuis bescheiden zit te zijn? Je onthoudt zelfs de mensen die baat bij jouw product of dienst kunnen hebben die kennis. Hoe slim is dat? Kortom, op één of andere manier moet je jouw manier vinden om je doelgroep te bereiken. Je verhaal moet de wereld in, de betekenis die jij met je bedrijf wilt hebben moet duidelijk worden.

Met behulp van een website, blog, social media en e-mail is dat uitstekend te doen. Het kost weinig, je bereik is groot en je resultaat zal je verbazen.

We zijn heel benieuwd naar jouw ‘waarom’: vertel het ons hieronder!

Wij, bij Web4women, zien het als onze missie om jou daarbij te helpen. Volg onze blogs, kom eens een workshop doen en leer onze aanpak. Stap voor stap leer je hoe het werkt. En hoe leuk is het wanneer je jouw publiek ziet groeien, reacties krijgt op je blogs en social media en ook je klanten als vanzelf komen?